Kącik logopedyczny

KOCHANY RODZICU !

Bądź wyrozumiały dla dziecka, akceptuj je. Daj mu możliwość poznania rożnych smaków. Bawcie się razem każdego dnia w zabawy angażujące różne sfery rozwojowe, podejmujcie zabawy:

- dotykowe - dziecko, badając dotykiem otoczenie, przedmioty, poznaje siebie i świat,

- ruchowe - zależne od wieku dziecka i jego potrzeb mogą to być zabawy w baraszkowanie, z elementami czworakowania, zabawy z bieganiem, podskakiwaniem, zabawy z wykorzystaniem piłki, roweru, hustawki, drabinki itp.,

- plastyczne - razem rysujcie, malujcie, lepcie, wykorzystując plastelinę, ciastolinę, wznoście budowle z piasku,

- muzyczne - słuchajcie razem piosenek dla dzieci, muzyki, ilustrujcie to, co słyszycie, tańcząc, naśladując treść, rysując; możecie też klaskać, tupać, skakać czy leżeć przy spokojnej muzyce; uczcie swoje dziecko rozpoznawania słuchanych melodii, piosenek,

- słuchowe - poszukujcie źródła dźwięku, np. schowanego budzika, słuchajcie różnych odgłosów i nazywajcie je,

- oddechowe - dmuchajcie na lekkie przedmioty, np. piórka, piłeczki, listki, wiatraczki itp., pusczajcie trazem bańki, dmuchajcie na płomień świecy czy na łódkę z papieru puszczaną w miseczce z wodą,

- dźwiękonaśladowcze - naśladujcie odgłosy zwierząt, np. kotka - miau, pieska - hau, krowy - mu itp, pojazdów, np. auta - brum, pociągu - tu tu; zjawisk przyrody, np. wiatru - szszsz, deszczu - kap kap kap, powtarzajcie samogłoski i sylaby.

W trakcie zabaw dźwiękonaśladowczych i z powtarzaniem samogłosek, sylab należy pokazać dziecku, jak pracują narządy artykulacyjne, dlatego trzeba dbać o to, aby maluch widział układ ust, ruchy warg, języka rodzica - dziecko musi patrzeć na twarz rodzica.

- Oglądajcie razem książeczki, pokazuj dziecku przedmioty, zwierzęta na ilustracjach i pytaj : Co to ? Gdzie Jest ? proś Pokaż ...

- Podczas wspólnych zabaw, czynności opowiadaj dziecku o tym, co robicie, nazywaj osoby, przedmioty z otoczenia dziecka, czynności, ktore razem wykonujecie, uczucia wam towarzyszące.

- Zadawaj dziecku pytania, jeśli nie umie odpowiedzieć, to sam na nie odpowiadaj.

- Mów do dziecka starannie, powoli - aby nie tylko mogło zrozumieć, co do niego mówisz, ale też po to, by miało szansę w przyszłości powtarzać słyszane słowa.

- Swoje komunikaty wzbogacaj bogatą mimiką, gestykulacją - to ułatwi dziecku odbiór kierowanych do niego komunikatów i zainteresuje je tym, co chcesz mu przekazać.

                                                                   Miłej zabawy. Logopeda